Ratowniczy Bank Wiedzy  Komenda Powiatowa PSP w Bartoszycach    Polska Akcja Humanitarna


      Główne info:
       [ Komenda  ]
       [ Strażacy ]
       [ Historia  ]
       [ Przetargi ]
       [ Statystyka  ]
      Powiat:
       [ Powiat  ]
       [ Bezpieczeństwo  ]
      Galeria:
       [ Wydarzenia ]
       [ Sprzęt  ]
       [ Strażnica  ]
       [ Ćwiczenia  ]       Inne:
       [ Odnośniki  ]
       [ Forum Strażackie  ]




Głosuj na tę stronę!

      Kontakt:
       [ Web ]
       [ WebExpress ]
       [ Księga gości ]
      








   


Charakterystyka powiatu bartoszyckiego

Menu:

  1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA POWIATU BARTOSZYCE.
  2. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MIASTA BARTOSZYCE.
  3. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA GMINY-BARTOSZYCE.
  4. OGÓLNA CHARAKERYSTYKA MIASTA I GMINY GóROWO IłAWECKIE
  5. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MIASTA I GMINY SĘPOPOL
  6. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MIASTA BISZTYNEK
  7. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA GMINY BISZTYNEK

 

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA POWIATU BARTOSZYCE.

        Terenem działania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Bartoszycach jest obszar o powierzchni - 1.312 km2, zamieszkały przez 67677 mieszkańców. W skład powiatu wchodzą niżej wymienione jednostki administracji samorządowej:

  • Miasto Bartoszyce
  • Gmina Bartoszyce
  • Miasto Górowo Iławeckie
  • Gmina Górowo Iławeckie
  • Miasto i Gmina Bisztynek
  • Miasto i Gmina Górowo Sępopol

Jest to region typowo rolniczy o niskim uprzemysłowieniu.

Powrót do początku

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MIASTA BARTOSZYCE

        Powierzchnia zabudowy -8,47km2. Ludność-27 558 mieszkańców. Zabudowa w centrum miasta jest zwarta ,bez przegród, z palnymi elementami konstrukcyjnymi. Na osiedlu ; Działki; przeważa zabudowa niska, rozproszona /domki jednorodzinne/. Osiedla przy ul.Sikorskiego, Wyszyńskiego i Piłsudskiego są zabudowane czteropiętrowymi budynkami wykonanymi w technologii wielkiej płyty.

        Do najbardziej zagrożonych odcinków dróg przebiegających przez teren miasta ze względu na przewóz materiałów i substancji TSP jak również na natężenie ruchu należą:

  • droga nr 51 - Olsztyn-Granica Państwa biegnąca przez ul.Warszawską i Bema.
  • droga nr 592 - Bartoszyce-Kętrzyn biegnąca przez ul.Kętrzyńską.
  •         Przez teren miasta przebiegają linie kolejowe nie zelektryfikowane w kierunku miejscowości Korsze, Lidzbark Warmiński, a także trakcja kolejowa biegnąca w kierunku granicy państwa. Punktami przeładunkowymi na terenie miasta jest bocznica kolejowa stacji PKP oraz PZZ przy ul.Bema.

    Powrót do początku

    OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA GMINY-BARTOSZYCE.

    Powierzchnia gminy

    Ludność mieszkańców

    Liczba miejscowości

    430 km2

    11 252

    113

     

    CHARAKTERYSTYKA ZABUDOWY.

    W większości miejscowości występuje zabudowa rozproszona i kolonijna. Budynki posiadają konstrukcję niepalną z drewniana więźbą dachową o pokryciu niepalnym. Część budynków gospodarskich /stodoły/ mają konstrukcję drewnianą.

    Powrót do początku

     

    OGÓLNA CHARAKERYSTYKA MIASTA I GMINYGóROWO IłAWECKIE

     

    Powierzchnia zabudowy miasta

    Ludność miasta

    3,14 km2

    4880

    Powierzchnia gminy

    Ludność gminy

    Liczba miejscowości

    416 km2

    8324

    67

    CHARAKTERYSTYKA ZABUDOWY

     

    Zabudowa w centrum miasta zwarta , bez przegród ,z palnymi elementami konstrukcji dachowych. W pozostałej części  zabudowa rozproszona , w przeważającej części niepalna.

    W większości miejscowości zlokalizowanych na terenie gminy występuje zabudowa rozproszona i kolonijna. Budynki posiadają konstrukcję niepalną z drewniana więźbą dachową pokryciu niepalnym. Część wiejskich budynków gospodarczych /stodoły/ posiada konstrukcję palną

    CHARAKTERYSTYKA UKŁADÓW KOMUNIKACYJNYCH

  • Główne ciągi komunikacyjne przebiegające przez teren miasta to:
  • droga nr 512 w kierunku na Pieniężno biegnąca przez ul Armii Czerwonej
  • droga nr 511 w kierunku Lidzbarka Warmińskiego.
  • Główne drogi przebiegające przez teren gminy to:

  • droga nr 511 Lidzbark Warm - Górowo Ił. - Granica Państwa.
  • droga nr 512 Bartoszyce - Górowo Ił. - Pieniężno.
  • Przez teren miasta oraz gminy przebiegają niezelektryfikowane linie kolejowe: Lidzbark Warmiński - Górowo Iławskiej - Sągnity. Stacje przeładunkowe mieszczą się na bocznicy kolejowej w Górowie Ił .oraz w miejscowości Sągnity.

    Powrót do początku

    OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MIASTA I GMINY SĘPOPOL

    Powierzchnia zabudowy miasta

    Ludność miasta

    Powierzchnia gminy

    Ludność gminy

    4,6 km2

    2.427

    246 km2

    5.206

    CHARAKTERYSTYKA ZABUDOWY.

    W centrum miasta występuje zabudowa zwarta, bez przegród z palnymi elementami konstrukcji dachowych. W pozostałej części miasta występuje zabudowa rozproszona. W większości budynków mieszkalnych i gospodarczych na terenie rejonu gminy występuje zabudowa rozproszona i kolonijna. Budynki posiadają konstrukcję niepalną z drewnianymi więźbami dachowymi i niepalnymi pokryciami.

    CHARAKTERYSTYKA UKŁADÓW KOMUNIKACYJNYCH

    Główną drogą służącą celom komunikacji jest szosa łącząca Sępopol z Bartoszycami. W związku z brakiem zakładów przemysłowych oraz stosunkowo małym zaludnieniem natężenie ruchu jest stosunkowo małe.

    Powrót do początku

    OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MIASTA BISZTYNEK

    Powierzchnia zabudowy miasta

    Ludność miasta

    Łączna powierzchnia miasta i gminy

    Ludność miasta i gminy

    2,16 km2

    2920

    203,35 km2

    8.030

    Charakterystyka zabudowy

    Stare miasto

    W mieście Bisztynek przeważa budownictwo starsze. Centrum posiada zabudowę zwartą, ulica Kościelna wraz z częścią ulic przylegających do ulicy Kościelnej. Budynki posiadają konstrukcję murowaną, stropy i dachy drewniane, pokrycie dachówką. W znacznej części znajdują się drewniane klatki schodowe. Pojedyncze budynki o podobnej konstrukcji znajdują się także w różnych częściach miast. Konstrukcja, położenie oraz stopień wyeksploatowania budynków stwarza zagrożenie pożarowe.

    Budynki nowsze (2-3 piętra)

    W mieście znajduje się niewielka ilość budynków nowszych o konstrukcji murowanej, pokrycie papą na podłożu betonowym. Zlokalizowane one są głównie w południowo - zachodniej części miast.

    Budynki jednorodzinne

    Budynki jedno i dwurodzinne zlokalizowane są głównie w południowo - wschodniej części miasta oraz w mniejszych ilościach w pozostałych częściach. Część nowszych budynków posiada konstrukcję murowaną, pokrycie papą na podłożu betonowym. Starsze budynki i część nowszych posiadają konstrukcję murowano - drewnianą, pokryte dachówką lub eternitem. Z reguły na posesjach tych budynków znajdują się murowane drewniane obiekty gospodarcze. Pożary w tych częściach miasta ograniczają się najczęściej do obszaru jednej posesji.

    Charakterystyka układów komunikacyjnych.

    W mieście Bisztynek również przeważają drogi bitumiczne (asfaltowe). Największe natężenie w ruchu drogowym występują na odcinkach przebiegających przez miast:

    w kierunku na Bartoszyce i Korsze przez ulice: Kościelna, Krótka, Findera, Plac Tadeusza Kościuszki, Plac Wolności i ul. Kolejowa.

    W kierunku na Reszel ulica Wojska Polskiego

    W kierunku na Bartoszyce i Lidzbark Warmiński ulica 9 Maja.

    Bisztynek leży również na drodze Nr 589, która m.in. prowadzi do przejścia granicznego w Bezledach. Miasto Bisztynek jak na razie nie leży na jednej z głównych tras przewozu TSP, chociaż nie wyklucza się możliwości przewozów utajonych. Przez teren miasta przewożone są głównie amoniak, gaz butlowy propan - butan.

    Powrót do początku

    OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA GMINY BISZTYNEK

    Powierzchnia gminy

    Ludność gminy

    201.19 km2

    5.110

    <

    Charakterystyka zabudowy

    Na terenie gminy Bisztynek znajdują się następujące typy miejscowości:

    wioski, osady rolne, tereny kolonijne

    Na terenie gminy Bisztynek dominuje zabudowa osiedlowa i kolonijna. Budynki mieszkalne jedno i dwurodzinne posiadają na ogół konstrukcję murowano -drewnianą, pokrycie dachówką lub eternitem. W mniejszej ilości występują tu budynki nowsze o konstrukcji murowanej lub murowano - drewnianej, pokryte papą, eternitem lub blachą. Budynki nowsze o większej liczbie rodzin znajdują się na ogół na terenach zakładów rolnych. Mają one konstrukcję murowaną, pokrycie papą.

    Największe skupisko takich budynków z pawilonami handlowymi znajduje się w miejscowości Sątopy - Samulewo. Jest to teren uzbrojony, który posiada instalację wodociągową, kanalizacyjną i burzową.

    Układ taki stwarza stosunkowo duże zagrożenie pożarowe.

    Charakterystyka układów komunikacyjnych

    Na terenie gminy Bisztynek znajduje się 204 km dróg, w tym 100 km o nawierzchni twardej i 104 km o nawierzchni gruntowej. Drogi utrzymywane są przez Obwód Drogowy Nr 2 w Lidzbarku Warmińskim.

    Najważniejszymi szlakami komunikacji samochodowej przebiegającymi przez teren gminy Bisztynek są:

    droga nr 589 - Olsztyn - Bartoszyce przez Biskupiec - Lutry - Bisztynek

    droga Bisztynek - Lidzbark Warmiński

    droga Bisztynek - Reszel przez Sątopy

    Największe natężenie w ruchu drogowym występuje głównie na drodze Nr 589.

    Na terenie gminy Bisztynek dopuszczalny nacisk na oś pojazdu na powierzchnię drogi nie powinien przekraczać 15 ton za wyjątkiem odcinków z ograniczeniem.

    Odcinki dróg o największej wypadkowości:

  • Nr 589 - Troszkowo - Wozławki przez Bisztynek
  • droga Bisztynek - Sątopy w kierunku na Kętrzyn
  • Przez gminę Bisztynek w zasadzie nie przebiega droga, którą przewożone by były TSP, chociaż mogą zdarzyć się przewozy utajone. Podobnie jak w innych gminach przewożone są głównie produkty ropopochodne (paliwa), amoniak, gaz butlowy propan - butan ewentualnie niektóre kwasy i lakiery.

    Komunikacja PKP

    Przez teren gminy Bisztynek przebiegają następujące linie PKP:

  • Czerwonka - Górowo - Sątopy - Korsze
  • Sątopy - Reszel.
  • Na terenie gminy Bisztynek znajduje się jedna stacja PKP w Satopach - Samulewie przez którą przebiega również trakcja elektryczna.

    Dobowa częstotliwość przejazdów przez teren gminy Bisztynek

    Pod uwagę brane są przejazdy w obydwie strony.

    1. Od stacji Czerwonka do Korsz przez Górowo - Sątopy w ciągu doby przejażdżają:

    - 32 składy osobowe,

    - 6 - 7 składów towarowych.

    Na trasie tej w ciągu jednego tygodnia przejeżdżają 3-4 składy z produktami ropopochodnymi na teren Rosji (kolejowe przejście graniczne w Skandawie) oraz jeden skład krajowy z produktami ropopochodnymi. Oprócz tego przewozi się materiały opałowe (węgiel, koks), kontenery z różnymi towarami, rzadziej maszyny, urządzenia itp.

    2. Trasa Satopy - Reszel:

    rzadko przejeżdża skład towarowy.

    Powrót do początku




        wykonanie i prowadzenie: Piotr K.